10 tips voor een succesvolle e-mailing

E-mailmarketing is dan wel niet nieuw, het is ook zeker geen verleden tijd. Als onderdeel van je (online) marketingmix, kan dit betaalbare communicatiemiddel je mogelijk direct of indirect veel brengen. Om de kans op succes te vergroten, hierbij wat tips en punten van aandacht.


Tip 1: Zorg voor boeiende en relevante inhoud

Het eerste uitgangspunt is dat iedereen die jouw nieuwsbrief ontvangt, hier ooit zelf bewust voor gekozen heeft. In basis is er dus interesse. Je moet er dan echter wel voor zorgen dat deze interesse blijft. Of een e-mailing succesvol aankomt hang niet alleen af van de techniek (mail daadwerkelijk ontvangen), maar vooral van de inhoud (interesse in de ontvangen mail).


Tip 2: Wees niet bang voor afmeldingen

Je e-mailing technisch en inhoudelijk op orde, maar toch ontvang je afmeldingen? Als mensen zich afmelden voor je nieuwsbrief, betekent dat hoogstwaarschijnlijk dat ze niet geïnteresseerd zijn in wat je te melden hebt en dus ook geen (potentiële) klant voor je zijn. Dus omarm ze. Beter een kwalitatief wat kleiner adressenbestand, dan een berg e-mailadressen waar je niets aan hebt.

 

Tip 3: Ken je publiek

Geef je abonnees de mogelijkheid om aanvullende informatie te verstrekken. Denk bijvoorbeeld aan specifieke interessegebieden, aantal medewerkers, branche, functie. Op basis van deze gegevens kun je je doelgroep segmenteren en gerichte, relevante e-mails versturen. 

 

Tip 4: Gebruik een standaard lettertype

Het klinkt misschien saai en weinig creatief, maar uiteindelijk wil je toch echt dat al je afzenders je nieuwsbrief daadwerkelijk kunnen lezen. Kies je voor een niet gangbaar lettertype, dan bestaat de kans dat het systeem van de ontvanger dit niet herkent en je tekst in vreemde tekens of een ander lettertype laat zien. Gangbare lettertypes op dit moment zijn: Arial, Baskerville, Century Gothic, Copperplate, Courier New, Georgia, Gill Sans, Helvetica Neue, Lucida Bright, Palatino, Papyrus, Tahoma, TimesNewRoman, Trebuchet MS en Verdana.  

 

Uit de praktijk blijkt dat Verdana voor online gebruik het meest aantrekkelijke lettertype is. Waarbij lettergrootte 12 beter leest dan 10. Op de tweede plaats staan Ariel, Courier en Georgia. En wellicht ten overvloede… Comic Sans kan echt niet meer.

 

Tip 5: Je eerste zin is belangrijk

In het overzicht van ontvangen e-mails (je inbox), wordt naast het onderwerp, de afzender en de datum meestal ook de eerste regel van je <body> tag vermeld (pre-header). Vaak zie je dat dit bijvoorbeeld een link is. Door je body te beginnen met zinvolle tekst, maak je optimaal gebruik van deze standaard preview.

Tip 6: Spreek je geadresseerden persoonlijk aan

Begin indien mogelijk met een persoonlijke aanhef. Bij het aanmelden kun je specifiek vragen om een voornaam en/of achternaam. En deze gebruiken in je mailing. Eventueel kun je de naam verderop in de mailing zelfs nog een keer herhalen. Onderzoek toont aan dat een persoonlijke aanhef sympathie opwekt. Maar overdrijf het niet.

Tip 7: Call to action

Zorg dat je e-mailing een ‘call-to-action’ bevat. Het liefst in de vorm van een button en in de bovenste helft van je nieuwsbrief (‘boven de vouw’). Denk aan ‘Meld je nu aan’, ‘Afspraak maken’ of ‘Bestand downloaden’. Maar vermijd ‘Klik hier’…

Tip 8: Een nieuwsbrief is geen reclamefolder

Je hebt verschillende soorten e-mailings. Gericht op koopjes en aanbiedingen, gericht op service en gericht op informatievoorziening. Wanneer iemand zich heeft aangemeld voor een inhoudelijke nieuwsbrief, doe dan rustig aan met de commerciële boodschappen. Als richtlijn kun je aanhouden 80% content versus 20% commercie.

 

Tip 9: Houd er rekening mee dat afbeeldingen niet direct zichtbaar zijn

Voordat afbeeldingen worden geladen, dien je vaak toestemming te geven (“Klik hier om afbeeldingen te downloaden”). Elke klik extra is er één te veel, dus zorg in ieder geval dat ook zonder dat deze toestemming gegeven is, de boodschap zichtbaar is. Doe dit door bovenaan tekst te plaatsen (en niet alleen een afbeelding), door bij de eigenschappen van de afbeeldingen de alternatieve (tekstuele) omschrijving toe te voegen. Maar bijvoorbeeld ook door geen plaatjes als button te gebruiken, maar deze via een tabel te creëren.

Tip 10: Een geopende (e-)mailing is nog geen gelezen (e-)mailing

Last but not least… De CTR (Click Through Rate) geeft aan hoeveel van de afgeleverde e-mails daadwerkelijk geopend zijn. Houd er echter rekening mee dat afhankelijk van de instellingen / het systeem van de geadresseerde, e-mails eerst geopend moeten worden alvorens ze kunnen worden verwijderd.