5 tips voor een succesvolle webshop

Vervallen gevels

Webwinkels schieten vandaag de dag als paddenstoelen uit de grond. Het lijkt ook zo makkelijk omzet scoren, met een CMS dat de administratie doet, geen ontwikkelingskosten maar een maandelijkse, betaalbaar abonnement en Google als leadgenerator. Een webshop beginnen is niet zo moeilijk. Klanten er naartoe trekken wordt al wat moeilijker. Maar de grote uitdaging zit hem in het aantrekkelijk maken en houden van je online winkelpand. En ervoor zorgen dat je klanten ook daadwerkelijk komen, kopen en blijven kopen. Traffic, conversie, retentie.

Een vervallen gevel wordt voorbij gelopen. Lege schappen roepen irritatie op. Net als te lange zoektochten, niet werkende kassa’s en verkeerd geprijsde artikelen. Traffic, conversie en retentie, het klinkt zo logisch. En er is al zo veel over geschreven. Maar je zou de vervallen, verlaten webwinkels de kost moeten geven. Terwijl de omzet terugloopt, blijven de kosten voor abonnement en/of hosting terugkeren. Iedere maand weer. Gelukkig kan dit ook anders.


1. Bedenk een strategie
Een goed begin is het halve werk. Ook als je geen multinational, marktleider of keten bent, verdient het aanbeveling om de online plannen te baseren op een strategie. Denk na over waarom je een webshop wilt openen, wat je daarmee wilt bereiken (doelstellingen). Welk assortiment je online wilt gaan voeren tegen welke prijs. Wie je leveranciers zijn en vooral wie je concurrenten zijn. Wat maakt jou beter dan de rest? En… stel je strategie bij wanneer nodig.


2. Kies een online winkelpand dat bij je past
Wanneer je strategie duidelijk is, kun je op zoek naar een winkelpand. Zoals niet ieder type pand voor iedere fysieke winkel geschikt is, dien je hierin ook online keuzes te maken. Kies ik voor open source software? Neem ik een expert in de hand die mijn webshop speciaal voor mij gaat bouwen? Of kies ik voor een zogenaamde SaaS oplossing, waarbij ik maandelijks abonnementskosten betaal? Of een combinatie hiervan? Alle oplossingen hebben voor- en nadelen, geheel afhankelijk van je doelstellingen, specifieke wensen, de grootte van je assortiment en natuurlijk ook je budget.


3. Richt je winkel zorgvuldig in
Zeker zo belangrijk is de inrichting van je webwinkel. Niet alleen initieel, maar als een continu proces. Heb je bezoekers, dan wil je natuurlijk ook dat deze daadwerkelijk tot aanschaf overgaan. De bekende conversie. Zorg dat de artikelen in je winkel goed en duidelijk vindbaar zijn. Dat de informatievoorziening compleet is. Dat de prijzen kloppen en er geen vragen ontstaan over leveringscondities (verzendkosten, retouren). Denk na over zogenaamde kassakoopjes, kwantumkorting of bijvoorbeeld een koopjeshoek. Verplaats je in je klant en de winkelroute die hij of zij af zal leggen.


4. Stel het winkelgemak van je klant centraal, dan volgt Google vanzelf
Staat je winkelpand en is je winkel ingericht? Dan is het zaak dat deze ook daadwerkelijk gevonden en bezocht gaat worden. Met een aantrekkelijke gevel en Google als navigator zit je goed. Dus zorg voor een toegankelijk design en begin (én onderhoud!) een waardevolle vriendschap met Google. Hoe? Door vrienden met je klanten te blijven. Eigenlijk is het heel ‘simpel’. Wanneer jij als gedreven winkeleigenaar constant inspeelt op de wensen van je klanten, speelt met je winkelinrichting, unieke items aanbiedt, artikelen promoot, je assortiment op zijn tijd verandert én zorgt dat bezoekers van je winkel alles kunnen vinden, dan volgt Google in principe als vanzelf. Helemaal als je klanten dusdanig tevreden zijn dat ze jouw winkel elders online gaan promoten.


5. Blijf ondernemen!
Uiteindelijk is het niet zo ingewikkeld. Prijs je jezelf niet uit de markt en ben je niet de tiende slager in dezelfde straat, dan is online ‘omzet scoren’ een reële doelstelling. Maar blijf ondernemen! Open niet de deuren van je nieuwe zaak om vervolgens bij de buren koffie te gaan drinken. Nieuwe klanten zullen voorbij lopen. Google wordt een vage kennis. En bestaande klanten gaan op zoek naar de concurrent, waar ze wel op hun wenken bediend worden. Voor niets gaat de zon op.