Blog: Kampioen onderschatten

Uitverkocht. Ging eerst het juichpak aan m’n neus voorbij, kan ik me nu ook al niet bij de gele truidragers scharen. Jumbo, kampioen onderschatten? Of onderschatten we nu de Jumbo?


Het blijft natuurlijk raar. Een spaaractie op touw zetten, zodat iedereen massaal jóuw supermarkt gaat bezoeken, om vervolgens nog vóór de sluitingsdatum te stoppen met het uitgeven van zegels, want… de gele trui is uitverkocht.

Op haar Facebookpagina reageert Jumbo als volgt: “We hadden een run op de Limited Edition Retro shirt verwacht, maar zijn positief verrast door de omvang van het succes. Het is sneller gegaan dan verwacht. Zoals gangbaar bij artikelen die gelimiteerd zijn geproduceerd geldt op=op, dit wordt ook duidelijk gecommuniceerd.” Uit de reactie blijkt verder dat er meer dan 200.000 shirts zijn besteld.


Na het lezen van deze reactie ben ik even de weg kwijt. Een waterdicht verhaal hoor, dat de oplage van limited editions daadwerkelijk gelimiteerd is. Maar staat dit niet haaks op de commercial? In iedereen schuilde toch een kampioen? Of is deze eer nu ineens voorbehouden aan de 200.000 snelste en meest rendabele Jumbo-shoppers? Ik kijk de spelregels nog eens na. Ook die zijn waterdicht. Maar erg sympathiek is het niet.


Wat me helemaal doet verdwalen is dat ze ‘positief verrast zijn door de omvang van het succes’. Nu wordt het echt ongeloofwaardig. Want, een fout maken mag. Maar om het daaropvolgende jaar exact dezelfde fout te maken… “We hebben ons verslikt in de actie”, meldde de Jumbo marketingdirecteur in 2014 in reactie op de te snel uitverkochte Roy Donders juichpakken. Dat klinkt bekend.


Als ik bij de Jumbo kom, is het een drukte van belang bij de klantenservice. Al die net-niet kampioenen die de gele trui aan hun neus voorbij zagen gaan, proberen verhaal te halen. Wederom staat de Jumbo in haar recht. Maar of ze hier nu echt punten mee scoren? Het doet me denken aan de commotie die ontstaat wanneer in twijfel wordt getrokken of de vierde wachtende in de rij ook daadwerkelijk de vierde wachtende is en zijn boodschappen gratis krijgt. Jumbo, kampioen regels volgen.


Oud nieuws en niet van levensbelang. Maar we houden nu eenmaal niet van het gevoel bedonderd te worden. Of dit gevoel sterk genoeg is om voortaan elders boodschappen te gaan doen? Ik betwijfel het. Jumbo komt met een alternatief, of anders speelt een HEMA of AH er vast wel op in. En zo niet, dan zijn we het tegen de tijd dat de enige echte gele trui een feit is alweer half vergeten. Niet sympathiek. Maar wel kans op gratis boodschappen.