Blog: Mannen weten waarom

Deze week las ik dat het aantal vrouwelijke jagers de afgelopen tien jaar is toegenomen. Een niet zo heel veel zeggend nieuwsbericht, dat ik me pas weer herinnerde toen ik gisterenavond langs het RTL4 programma Grillmasters zapte. Stoere mannen, hete kolen en malse stukken vlees. Tenminste, dat is het sausje dat RTL, Martijn Krabbé en Herman den Blijker er overheen gooien. Aangedikt door de commerciële onderbrekingen van programmasponsor Jupiler. Mannen weten waarom.

Mannen die het niet weten, die drinken Amstel. Gezellige mannen die er graag op uit trekken (of thuis blijven) met hun vrienden. Ons bier. En daar waar Jupiler haar naam koppelt aan voetbal, zoekt Amstel het in de muziek. Voor de man die niet van voetbal of Guus Meeuwis houdt, maar wel graag met zijn vrienden kilometers vreet op zijn stalen ros, is er Amstel Radler. Ook zonder alcohol een hit.


Een goed stuk vlees, in gezelschap van een koud biertje, vraagt om een bijpassende saus. Vanzelfsprekend een mannelijke saus. Gelukkig heeft ook Remia met haar Black Jack en Wild Bill sauzen deze belevingswereld ontdekt: de namen, de fles, het etiket… ook de Remia American Barbecue Sauces ademen mannelijkheid. Net als overigens Coca Cola Zero, Axe, Gilette en RTL7.


Dat deze merken en producten zichzelf positioneren in een mannenwereld, wil niet zeggen dat ze niet geschikt zouden zijn voor ‘ons vrouwen’ (alhoewel ik Axe niet dagelijks gebruik). Een belevingswereld creëren verkoopt in deze gevallen nu eenmaal beter dan simpelweg het promoten van bier, knoflooksaus, frisdrank, deodorant en scheermesjes. Bier en beef, het triggert ‘onze’ oermannen en hun vrienden. Terug naar de natuur, mannen onder elkaar. Grillen maar. En de vrouwen? Die zijn druk met jagen. Op spareribs, drumsticks en hamburgers. Mannen weten waarom.