Blog: Verleiding van online daten

Ik blijf het een intrigerend fenomeen vinden: online daten. En dan met name de marketingstrategieën die aan de verschillende initiatieven ten grondslag liggen. In basis draait marketing om beïnvloeding. Om het gunstig stemmen, informeren, overtuigen, enthousiasmeren, betrekken of overhalen van je doelgroep. Waarmee marketing een groot snijvlak heeft met de psychologie. En waar valt nu meer te manipuleren dan in de liefde?

Positionering en imago
Met een toenemend aantal alleenstaanden en een afnemend taboe op online dating, is er voor de single op zoek vandaag de dag een groot aanbod aan internetmarktplaatsen voor zowel mannen als vrouwen. Marktplaatsen met een (ogenschijnlijk) unieke positionering en dito imago, ondersteund door een treffende pay-off, zoals: “Als het om daten gaat”, “Voor singles met niveau”, “Vind de liefde van je leven” of “Love to date”. Waarmee je als bezoeker meteen een eerste selectie maakt.


Niet op zoek, toch gevonden
Dat was de makkelijke doelgroep. Maar ook de single die niet actief op zoek is, is doelwit van de verleiders van de afdeling marketing. Met regelmaat presenteert Google, Facebook of Wordfeud mij ongevraagd de mooiste mannen. Allemaal uit mijn regio én single. En… wachtend op mij! Wel of niet op zoek naar een schat, als je een goudklomp tegenkomt, laat je hem niet liggen… is het uitgangspunt van de verleiders.


Gratis?
So far so good. En het wordt nog beter. Want bijna overal kun je je gratis inschrijven. Gratis, voor niets, zonder verplichtingen. Totdat je profiel compleet is en je een eerste reactie ontvangt in je mailbox. Gespannen klik je op de link, benieuwd naar wie jou leuk vindt en wat hij (of zij) te melden heeft. Om zwaar teleurgesteld terecht te komen op de abonnementspagina van de betreffende marktplaats. Want ja, gratis lid worden, gratis rondkijken en gratis flirten. Maar wil je een reactie lezen, dan zul je toch echt lid moeten worden. Sterk staaltje psychologie. Confronterend ook. Liefde maakt blind, maar dan anders.


Bits… én bricks!
Daar waar ooit de traditionele fysieke bemiddelingsbureaus plaats maakten voor online datingsites, breidt deze branche haar bits tegenwoordig juist weer uit met bricks. En wel in de vorm van live evenementen. Zo’n ontmoeting via een schermpje is het dus toch niet helemaal. Of in ieder geval niet alleen. Dansen in het Brabantse Zeeland, wijnproeven in Amsterdam, wandelen op de Veluwe… En neem gerust een vriend of vriendin mee. Hoe zo’n singlesevent er in de praktijk uit ziet, heb ik nog niet ervaren. Maar als het net zo gaat als online, staan me kostbare openingszinnen te wachten.