Blog: Like me!

Toevalstreffer of masterplan?


In tien jaar YouTube is het meest bekeken filmpje Gangnam Style van PSY. Eind december overschreed de muziekvideo van de Zuid Koreaanse zanger YouTube’s viewlimiet (> 2 miljard). Toevalstreffer? Verre van. Een tot in detail uitgewerkt masterplan gericht op social media lag ten grondslag aan dit succes. Het plan lag klaar nog voor het nummer überhaupt bestond. Met de juiste online ambassadeurs kom je een heel eind.

Compleet ondoordacht was ‘het succes’ van de Facebookactie van de sweet sixteen uit Haren. Een openbaar geposte verjaardagsuitnodiging op Facebook, vrienden van vrienden die nog veel meer vrienden uitnodigden, trouble makers en de daarop volgende landelijke aandacht resulteerden in niet alleen een record aantal genodigden en likes, maar bovendien in rellen, vernielingen en gewonden. Project X. Online ambassadeurs zijn niet altijd je vrienden.


De kracht van een goed netwerk en de invloed van online ambassadeurs is slechts een klein – weliswaar onmisbaar – stukje van het ‘succes’. Zolang je geen Barack Obama of Ariana Grande heet, zul je echt iets zinnigs moeten melden om daadwerkelijk gedeeld te worden. Of je gooit het over de psychologische boeg…

Ieder mens wil waardering en erkenning. Allemaal willen we van betekenis zijn. Het geheim van de vele testjes en wis- of rekenkundige uitdagingen die je online voorbij ziet komen. Kijk ons eens slim zijn. Maar wij op LinkedIn, Facebook en Twitter zijn niet alleen slim: naast een goed stel hersenen beschikken we over uitgebreide mensenkennis en een niet te betwisten smaak. En dit willen we heel graag delen.


Afgelopen weekend was ik de LinkedIn updates van mijn relaties (en hun relaties) aan het doorlezen. Met 45 likes en 1206 comments stak er één update met kop en schouder bovenuit. Nee, het was geen post van een BN’er of buitenlandse celebrity. Ook geen spelletje of rekensommetje. Nee, het was een simpele oproep waarin ons allen om onze mening gevraagd werd met betrekking tot een nieuw logo. Keuze uit acht. Gevleid door het belang dat aan onze mening wordt toegedicht, reageren we. En met elke respons, vragen we onze eigen relaties en vrienden ook om hun mening. En laten we ze zijdelings kennismaken met het betreffende bedrijf. Toevalstreffer of masterplan?