Blog: Content doet er wel degelijk toe

Content matters door Daniëlle van de Werken

“Vijftien seconden shinen voor een baan” lees ik op NOS op 31). Een experiment in de vorm van een app; solliciteren met een vijftien seconden durend filmpje van jezelf, in plaats van een sollicitatiebrief. Het doet me denken aan Tinder, de veel besproken dating app. Komt er een aantrekkelijke verschijning voorbij, dan swipe ik naar rechts. Zie ik hem niet zitten, dan swipe ik naar links. Mocht ik twijfelen dan hebben we de ‘i’, voor meer informatie en foto’s. Mits de bewuste prins op het witte paard de moeite heeft genomen deze te plaatsen. Swipen zowel prince charming als ik naar rechts, dan hebben we een match en kunnen we met elkaar in gesprek.

Ik stel me zo de HR manager voor, die de schone taak heeft alle sollicitatiefilmpjes te mogen beoordelen. Swipe naar links of swipe naar rechts? En op basis waarvan? Soms is het een gevoel. Soms een latente verwachting. Soms aantrekkingskracht. Maar uiteindelijk is het altijd de eerste indruk. Die beroemde (liefde op het eerste gezicht) en soms beruchte (vleeskeuring) eerste indruk. Laat ik in het midden laten of beroemd of berucht op zijn plaats is. Feit is dat de eerste indruk bestaat. Foto’s, filmpjes, een ontmoeting… maar ook een plaatje, titel (krantenkop) of kleur zet de zintuigen meteen aan het werk. Zo schijnt het dat de manier van ‘hallo’ zeggen de toehoorder al binnen een halve seconde een mening laat vormen over betrouwbaarheid, dominantie en aantrekkelijkheid2). En dat specifieke gezichtsonderdelen zoals wenkbrauwen, neus en mond voor meer dan de helft de eerste indruk beïnvloeden3).

 

Puur uit wetenschappelijk oogpunt staat dus Tinder op mijn smartphone geïnstalleerd… En test ik wat uiterlijkheden met mijn eerste indruk doen. Wenkbrauwen, neus, mond… maar ook kleding, omgeving en houding lijken van grote invloed. Doorstaat het uiterlijk de keuring, dan komen we in de volgende fase: de ‘i’. De tweede indruk, gebaseerd op de feiten. Geen tekst aanwezig? Grote kans dat ik de derde indruk niet ga meemaken. Maar een inhoudelijk tekstje, waaruit minimaal 1.80 m en single blijkt, daar sta ik voor open. Of zoals ik verder lees op NOS op 3: mensen willen voorlopig nog gewoon CV’s hebben. Content matters.